Zajęcia rewalidacyjne
- Kategoria: Bez kategorii
- Odsłony: 2824
Rewalidacja z definicji oznacza przywracanie człowiekowi pełnej sprawności ( łac. re – znów, validus – mocny). Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną; usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Celem zajęć rewalidacyjnych jest wyrównywanie braków, stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.
Rewalidacja indywidualna – interwencja, specjalna pomoc pedagogiczna i wychowawcza dla uczniów z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju zmierzająca do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka.
Kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
- maksymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej zaburzone,
- optymalne korygowanie funkcji zaburzonych,
- kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie
- dynamizowanie rozwoju
Praca z dziećmi podczas rewalidacji indywidualnej opiera się na zasadach wywodzących się z pedagogiki specjalnej. Preferowane obecnie nauczanie całościowe, sytuacyjne, zintegrowane, postrzeganie wielozmysłowe – pozwalają na łączenie różnorodnych metod, technik i sposobów postępowania rehabilitacyjnego z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Podczas rewalidacji stosuje się różnorodne metody pracy, dostosowane indywidualnie do potrzeb dziecka.
Metody rewalidacyjne:
Papieroplastyka i sensoplastyka,
Arteterapia - rozwijanie sprawności manualnej poprzez zajęcia artystyczne,
Alternatywne metody komunikacji (Makaton),
Ćwiczenia teorii umysłu i inne dedykowane uczniom z zaburzeniami spektrum autyzmu,
Działania praktyczne (gotowanie, majsterkowanie),
Zajęcia ruchowe z elementami tańca,
Biblioterapia z elementami dramy,
Programy edukacyjne komputerowe,
Trening słuchowy,
Relaksacja i trening uważności i spokoju,
Metody zabawowe niedyrektywne,
Działania praktyczne, doświadczanie,
Wzmacnianie pozytywne,
Gry dydaktyczne.
Opracowała: Anna Topyła