- - - - - -
A+ R A-

Wydarzenia

Światowy Dzień Zespołu Downa

         21 marca, obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa. Choroba ta nadal budzi wiele uprzedzeń i krzywdzących stereotypów. Data 21 marca nie jest przypadkowa. Jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom (zamiast dwóch) w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tej choroby. Z tego powodu zespół Downa przez specjalistów nazywany jest trisomią chromosomu 21.

W ten dzień na znak solidarności z osobami z ZD uczniowie naszej szkoły założyli kolorowe skarpetki  w różnych, wesołych kolorach. Skarpetki  w paski, w kropki, długie lub krótkie, z różnych, niepasujących do siebie par. Im dziwniej, tym lepiej, bo wyglądając nieco odmiennie, wysyłali sygnał, że akceptują odmienność osób z zespołem Downa. Charakter tego gestu jest wesoły i przyjazny!

Oprócz tego uczniowie klas I - III  wykonali plakaty, ozdabiając je rysunkami skarpetek nie do pary.

Przez cały tydzień na szkolnym telebimie można było odczytać informacje dotyczące trisomii chromosomu 21. 

Akcję zorganizowały panie Grażyna Szulga, Irena Prus i….. przy wsparciu pań uczących klasy młodsze.

Opracowałą : Irena Prus

 

21 lutego – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Został on ustanowiony w 1999 roku, żeby podkreślić bogactwo i różnorodność językową świata. Chciano również zwrócić uwagę na liczbę języków zagrożonych oraz ginących. Dla nas Polaków ten dzień powinien być szczególny, gdyż był taki czas w historii, kiedy zabraniano naszym przodkom posługiwać się językiem polskim. 
W porozumieniu z chętnymi paniami: A. Brosz, D. Szymczak, A. Królak, A. Topyłą, E. Bogusz Ł. Moskalewicz oraz I. Prus postanowiłyśmy uczcić ten dzień poprzez przeprowadzenie zajęć i lekcji poglądowych, na których uczniowie mogli rozwijać kluczowe kompetencje językowe i komunikacyjne. Miały one przypominać o roli i miejscu języka ojczystego w życiu Polaków i przyczyniać się do podnoszenia świadomości językowej, do ugruntowania poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego i że każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. Realizacja tego miniprojektu spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów. Wykonali oni plakaty, które zostały wyeksponowane na wystawie w szkole. Poznali historię polszczyzny, oglądając prezentację na szklonym monitorze wykonaną przez p. I. Prus. Próbowali też swych sił w poprawnym powtarzaniu lingwołamków, czyli łamańców językowych. Za poprawne wyrecytowanie lingwołamka otrzymywali słodką nagrodę od szkolnego logopedy.

Opracowała : Irena Prus

Office.com

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Wałczu  Office dla uczniów naszej szkoły

SP 5 w Minecraft

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Wałczu  „Nasza szkoła”

LearningApps.org

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Wałczu  „LearningApps.org”

Quizizz

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Wałczu  „https://quizizz.com/”

Quizlet

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 w Wałczu  „https://quizlet.com/”